Tegime konverentsil tunniajase vahekokkuvõtte aasta kestnud Christian
Ackermann uurimisprojektist. Meenutasime, kuidas projekt Tallinna toomist algas
ning kuidas on laienenud ka Eesti maakirikutesse. Kirjeldasime mobiilseid
uurimislaboreid Martna, Karuse ja Türi kirikus, aga ka Ackermanni Lihula ja
hüpoteetilise Kullamaa kiriku tööde uurimist, samuti uurimistulemuste
tutvustamist kõigile huvilistele, alates Eesti Teadusteakadeemia liikmete ja
Euroopa eesistumisega seotud väliskülalistega ning lõpetades (Martna)
lasteaialastega.
Huvitavate uurimistulemuste kõrval pidime nii mõnigi kord
ütlema: seda me veel ei tea, selle probleemiga tegeleme edasi, selleks, et
mitmetele Ackermanniga seostuvatele küsimusele adekvaatset vastust anda, tuleb
uurimisvälja laiendada, võtta vaatluse alla ka kujur kaasaegsete, eelkäijate ja järeltulijate
tööd.
Nagu ikka, oli ka selle ettekande järel
võimalik huvilistel tõusta Ackermanni kõige tähtsama töö – toomkiriku
altariseina ümber ehitatud
tellingutele ja näha enam kui kaheksa meetri kõrgusel seisvat, pattu ja surma
võitva Kristus kuju silmast silma.
Välja sai öeldud samas tõsiasi, et 27. novembril võetakse
koostöös EKA sisearhitektuuri tudengite ja Rändmeister OÜ-ga loodud uskumatult
palju elamusi ja suurepäraseid uurimisvõimalusi pakkunud must puit-telling
altariseina ümbert maha. Ja vaevalt et midagi samaväärset kunagi enam seoses
Ackermanni loominguga tehakse. Või
siiski – mine sa tea, ehk pakub 2020. aastal Nigulistes muuseumis avatav näitus
„Christian Ackermann – Tallinna Pheidias, ülbe ja andekas“ midagi, mida toomi
tellingu-ekskursioonidel kogetuga saaks võrrelda.
enne, kui väike Helene ilmavalgust nägi, töötas
ta koos emaga ühes maailma kõige ägedamas konserveerimistöökojas – Tallinna
toomkiriku altaritellingu juurdeehitusel otse kiriku idaakna all. Nüüd
siputab Helene Ackermanni-tiimilt kingiks saadud lapitekil, mida
ehivad Ackermanni nikerdatud putopea pildid (teki õmbles lapikunstnik Anni
Kreem). Kuulda on, et Helene olevat “väga rahul oma tekiga. Põsed
muudkui kasvavad – läheb iga päevaga rohkem Ackermanni inglikese nägu 🙂
”. Veel natuke – ja tallegi kasvab ehk selline kelmikas tukalokk.
Reedel,
13. oktoobril, oli Ackermanni tiim pea täies koosseisus Türi kirikus, kokku tegutses
paralleelselt 15 uurijat-eksperti.
Justkui kuu-
ja nädalapäeva kombinatsioonile vastavalt leiti 1925. aastal kiriku võlvidele peidetud suitsupakk kirjaga: Inimene kes sa selle leiad sured järgmisel päeval !!!
Selline võllanali uurimisrühma mõistagi ei peatanud, vaid õhinaga seati kirikusse
üles tellingud (Viktor Erm, Rändmeister) ja väikesed “teaduslaborid”, et
uurida Ackermanni töökojas 1693. aastal valminud, aastatel 1856 ja 1899–1900
ümberkujundatud, 1923 ja veel kord ilmselt nõukogude ajal üle värvitud
altariseina.
Kiriku võlvidelt ähvardava kirjaga suitsupaki leidnud EKA magistrant Tarmo Hook oli igatahes 2 päeva hiljem elu ja tervise juures
Tänu
arhiiviallikale (EAA.1237.1.60) oli Ackermanni tööde polükroomia uurijatele teada,
et praegu tumepruuni ja tumesinise üldkoloriidi ning
kollaste figuuridega altarisein sai üle
värvitud 1923. aastal, ja sellel esinevad värvid on järgmised: “ümbrus kogumulje
helesinine, sambad lumivalged, sammaste ornament kullatud, kujud valged“ ning
et enne ülevärvimist oli altarisein „üleni
tolmukarva hall”. Oletades, et
„tolmukarva halli“ koloriidi sai altarisein 1856. aastal, kui vanade tumenenud altarimaalide „Püha õhtusöömaaeg“ ja „Kristus ristil“ peale
asetati kirkavärvilised August Georg Wilhelm Pezoldi samateemalised maalid või siis
19.–20. sajandi vahetusel, kui barokset altariseina üritati uue
karniisikujunduse abil muuta moekamaks-gootipärasemaks, asuti otsima
originaalkoloriiti.
Kiriku vallutanud materjaliteadlaste uurimislaborid
Nelja
figuuri – Moosese, Ristija Johannese ja kahe ingli – XRF-uuringud (Riin Rebane, Keskkonnauuringute keskus) andsid loodetust vähem tulemusi – erinevalt veidi
hilisematest Martna kiriku altariseina figuuridest (1700.a) Türi altari kujudelt värvi
ja kulla-hõbeda jälgi praktiliselt ei leitud. Ilmselt on algne värv halbade
kliimatingimuste tõttu kas kaduma läinud või enne üle värvimist maha
pühitud. Seevastu õnnestus erksaid värve, kulda, hõbedat ja lüstrit leida altariseina
ornamendilt nii imepisikeste sondaažide kui XRF aparaadi abil.
Algse
polükroomia keemiliste uuringute jaoks Tartu Ülikooli analüütilise keemia
instituudis võeti palju proove (Hilkka Hiiop, Egle Mikko, EKA; Signe
Vahuri, Anu Teearu, TÜ) , seda lootuses et nende abil on võimalik leida ehk ka originaalvärvi
fragmente skulptuuridel ning määrata ära ornamentidel kasutatud värvide pigmendid.
Figuuride
röntgenuuringud (Priit Laatre Maksu- ja Tolliameti meeskonnaga) kinnitasid taas
– Ackermann kasutas figuuride nikerdamiseks liimpuitu, mida ta suurema
vastupidavuse huvides tugevdas naeltega. Viimased pole palja silmaga nähtavad, vaid
on peidetud kujude sisse.
X-Ray laboriks kohandati kiriku käärkamber ning 3D laboriks orelirõdu alune ruum
Figuuride
mõõdistamise, stilistilise ja tehnilise visuaalse analüüsi (Isabel
Aaso-Zahradnikova ja Tiina-Mall Kreem, EKM) tulemusena leidis kinnitust
arvamus, et Ackermann oli materjali kasutusel äärmiselt kokkuhoidlik, kasutas
figuuride puust välja lõikamiseks horisontaalset nikerduspakku ning, et ka Türi
kirikus on aja jooksul kahjustunud figuure püütud kohaliku meistri poolt
parandada. Kõige suuremat hämmastust tekitasid uurijates Ristija Johannese käed, millest üks mõjus liiga väiksena ning
teisel oli kaks küünarnukki.
Tänu kohaliku Muinsuskaitse inspektori Karen Klandorffi väikese poja küsimusele
Johannese käte kohta, tuli „plahvatus“ ehk äratundmine – Ristija Johannesel on,
kui mitte kaks, siis vähemalt üks (kadunud) Kristuse käsi! Pole kahtlust, et Kristus
Kõigevõitja ehk Võitmatu kuju asetses algselt altariseina tipus kahe ingli
vahel. (Barokk altari ikonograafia nõudis, et Püha õhtusöömaaja ja Kristuse
ristilöömise pildile järgneks surma ja pattu võitva, võidulipuga Kristuse
kujutis). Tõenäoliselt võeti Kristuse kuju altarilt alla kas 1856. või
1899/1900. Kuna seda ei osatud enam kuhugi panna ja Ristija Johannese käed olid kaduma läinud, siis anti viimasele
esimese käed ja ristiga võidulipp.
Miks on Ristija Johannese vasakus käes võidulipp ning paremal käel kaks küünarnukki? Ilmselt sellepärast, et algselt on need kuulunud hoopis Kristusele
Uuringute paralleelselt käis Türi altariseina ja selle detailide pildistamine (Peeter
Säre), figuuridest 3D-mudeldamine (Andres Uueni, EKA / Archaeovision) ning toimuva tutvustamine Türi Ühisgümnaasiumi kunsti(ajaloo) õpetaja Aave Päevaga kirikusse tulnud 10. ja 11. klassi õpilastele. Ühisgümnaasiumi õpetajatele ja
teistele huvilistele tutvustati Ackermanni uurimisprojekti veel ka laupäeval,
mil suurem sagimine oli juba möödas ning uuriti veel barokse altariseina omaaegset sobitamist keskaegse
altarilauaga ja altariseina konstruktsioonide ajalugu (Anneli Randla, Hilkka
Hiiop, EKA).
Ackermanni uurimisgrupp tänab EELK Türi koguduse
õpetaja Teet Hanschmidti ja kiriku „perenaist“ Ellen Bergi lahke vastuvõtu
eest!
Karuse kantsli uurimist raskendab asjaolu,
et osa selle figuure on Nõukogude ajal kirikust varastatud.
Muinsuskaitseameti andmeil varastati kantsli
korpusel olnud Kristuse (Salvator
Mundi) ja evangelist Markuse kuju 1974., ukse portaalil kaunistanud pelikani
kuju 1975. ning Moosest kujutav kantslijalg 1979. aastal.
Õnneks on
kujudest säilinud fotod, kuid küsimusele – Milline oli figuuride sisestruktuur
ehk kas nende nikerduseks kasutati naeltega tugevdatud liimpuitu ning milline oli kujude algne polükroomia? – fotod
siiski vastust ei anna. Oleks kujud alles, laieneks uuringute väli ning
täpsustuks ka küsimus: Kui palju on Ackermann kasutanud kantsli juures teiste
nikerdajate abi? Praeguseks on selge, et kantsli figuurid ei ole tehtud ühe
mehe poolt, näiteks Matteuse ja Pauluse kujud on kunstiliselt nõrgemad kui
teised.
Eesti Teadusagentuuri ja Tallinna Reaalkooli
korraldatud reaal- ja loodushariduse konverentsi (15.-16. sept) kaks töötuba
toimusid Tallinna toomkirikus, eesmärgiga tutvustada Christian Ackermanni
uurimisprojekti näitel humanitaar- ja reaalteaduste lõimumist ja, nagu
nõustusid kõikjalt Eestist kohale tulnud õpetajad, ka vastastikust kasulikkust.
Jäi tunne – me kohtume veel!
13. septembril käis Ackermanni-tiim Hanila, Karuse ja Kullamaa kirikus.
Hanilas oli vaja vaadata ja fotografeerida Dietrich Waltherile
atribueeritud barokset altariseina – augustis Kuramaa Gaiki kirikus nähtud,
läti kolleegide poolt Ackermannile omistatud altarisein meenutas mälu järgi
mõneti Hanila oma, kuid lähem vaatlus kinnitas, et neil kahel pole siiski
kuigivõrd ühist. Seega korraks tekkinud lootus – siduda Gaiki altarisein Ackermanni töökojast
lahti ja omistada Waltheri töökojale – ei täitunud. Samas tuleb pidada positiivseks
seda, et Hanila kiriku 1709. aastast pärit altariseina näol leidsid uurijad
Ackermanni töödele ja andele hea võrdlusmaterjali ning kinnituse selle kohta,
et Ackermann oli ikka suurepärane skulptor.
Karuse kirikus kontrolliti Ackermanni kantsli algse asukoha versioone, seda
mõõtes ja mõttes teistesse kohtadesse tõstes. Samuti fikseeriti kantsli
korpusel ja trepirinnatisel olevate
figuuride kaduma läinud atribuutide kunagised kinnituskohad ning püüti leida
vastust küsimusele, miks kaks figuuri – apostel Paulus ja evangelist Matteus –
teineteisele sedavõrd sarnanevad, samal ajal teistest oma
rohmakama-abituma lõikejoone, aga
näiteks ka paksude vuntside poolest erinevad.
Kullamaa kiriku ekspeditsiooni eesmärgiks oli küsimus, kas kirjalike
allikate valgel Ackermanniga seostataval
Johann Heinrich Göesekeni epitaafil ja võidukaare Kolgata-grupil võib ikka olla
meistri töökojaga seos või ei. Tööde visuaalne, ilma tehniliste abivahenditeta
tehtud analüüs seadis Göesekeni epitaafi Ackermanni teosena suure küsimärgi
alla, aga Kolgata-grupi mitte. Esimene, kuigi kõrge nikerduskvaliteediga, mõjus
1680. aastate alguse kontekstis silmatorkavalt vanamoodsa, maneristlikuna.
Kolgata-grupp, Göesekeni annetus kirikule, on aga suurepärane meistritöö, mida
tuleb kindlasti tulevikus lähemalt uurida: vajalikud pole ainut polükroomia
uuringud, vaid ka kasutatud puiduanalüüsid, samuti röntgenuuringud jms. Tegemist
näib olevat sedavõrd kvaliteetse skulptuurigrupiga, et juhul, kui see ei osutu
Ackermanni tööks, tuleb tunnistada – 17. sajandi lõpukümnenditel oli Eestis
keegi, kes pakkus Ackermannile konkurentsi.
Oli see siis Christian Ackermann, nn Kullamaa meister või Budewin
Budeloch, keda on pakkunud Sten Karling, selgub loodetavasti ühel heal
päeval.
27.08 avasime Tallinna toomkirikus Peeter Lauritsa koostatud fotonäituse “Kummardus Christian Ackermannile”.
Nagu Peeter oma kõnes õigesti märkis, peeti ajal, mil
Ackermann end tsunftisüsteemist lahti murdis ja end vaba loojana teostada soovis,
Eestis kunstnikust tähtsamaks veel tema töö tellijat. Võitluse taga, mida
Ackermann kohalike tsunftimeistritega pidas oli aga suuresti inimlik kadedus –
kahetsusväärne kadedus endast andekama-võimekama inimese suhtes, lisas näituse
pühitsuse palves praost Jaan Tammsalu.
Suur tänu Peeter Lauritsale näitus eest, mis vaatab läbi kunstnikuprisma Ackermanni
projekti raames tehtud uurimistöid ning koondab viie tippfotograafi – tema
enda, Arne Maasiku, Peeter Säre, Tõnu Tunneli ja Andres Uueni Ackermanni toomkiriku altari „tellinguvõtted“.
Eriline tänu toomkiriku õpetaja Arho Tuhkrule ja
koguduse liikmetele, kes näitusele kodu ning külalistele Christian
Ackermanni-nimelist torti pakkusid.
NÄITUS ON AVATUD!
Tänu näitusele viivale ja (vähem
sportlikele) lõputuna tunduvale tornitrepile pakub näitus külastajale ka kehalise
elamuse, mis on võrreldav tellinguekskursiooni omaga. Lõpuks näitusele jõudes
on aga võimalus aeg maha võtta, vaadata pilte, istuda ja mõtiskelda kunsti ja
kunstniku saatuse, jumaliku ande ja inimliku kadeduse üle.
Näitusel üllatas Peeter
Laurits meie uurimisgruppi „tootearendusega“ –
Priit Laatre juhtimisel Maksu ja tolliameti tehnikaga tehtud Ackermanni
kujude röntgenfotodest lampidega. Laatre meeskonnal, olgu meenutatud, on
Ackermanni uuringutel täita väga tähtis roll – teha nähtamatu nähtavaks. Samas
kasutab MTA Ackermanni projekti oma töötajate täiendkoolituseks – töötada
ajaloolise kultuurivaraga ja sageli keerukates tingimustes (nt tellingutel) on
hoopis midagi muud kui valgustada piiripunktis läbi salakaubapeidikutega
autosid.